Friday, August 5, 2011

Personal : Apa ada pada nombor?

Dalam ketenangan selepas Bersih 2.0, masih ada yang duk 'hangat' tapi bukan di KL tapi kat Kedah la. Mungkin ramai yang tak tau tetapi ramai jugak yang dah tau. Senang crita habaq hang, kat Kedah ni ramai yang dah gila. Haha..bukan gila nak masuk Hospital Tanjung Rambutan, tapi gila nombor.

Pernah tak korang baca pasal ada orang sanggup tender nombor plat kenderaan sampai beratus-ratus ribu ringgit. Dulu negara pernah gempar bila masuk dalam paper, ada tauke cina yang tender nombor plat Terengganu TAY 1 sebanyak RM220,000. Bayangkan berapa banyak kereta Kancil yang korang boleh beli dengan duit sebanyak tu takpun berapa banyak anak yatim yang boleh korang tolong. 

Kat bawah ni statistik tender nombor plat kenderaan yang tertinggi pernah dicatatkan. 

Sumber dari The Star bertarikh 21 Mac 2010

Tapi kat Kedah lain pulak ceritanya. Dalam entri ni, saya bukan nak cakap pasal tender paling tinggi pun sebab paling tinggi nombor plat Kedah dibida adalah KCT 1, milik penyanyi tersohor Malaysia, Siti Nurhaliza yang ditender sebanyak RM66550. 

Tapi ceritanya adalah nombor plat Kedah yang terbaru siri KDA. Ramai mungkin tertanya apa specialnye nombor ni. Kalau orang luar tengok nombor ni biasa je tapi orang Kedah memang dah tunggu lama no plat ni. Nombor pendaftaran (plat) KDA yang boleh diibaratkan dari singkatan ‘Kedah Darul Aman’ secara rasminya telah berada telah mula berada di atas jalanraya mulai Ahad lepas. Banyak kedai-kedai motor dan pengedar kereta di negeri Kedah (utara) mengalami kesesakan yang ‘luar biasa’ apabila ramai pembeli telah menyerbu bilik pameran mereka untuk mengambil kenderaan masing-masing setelah hampir sebulan menunggu nombor plat ini keluar.


Dari tinjauan di sebuah kedai motor, hampir 50 motorsikal didaftarkan dalam masa sehari. Ada diantaranya awal-awal lagi telah menempah nombor kegemaran mereka sebulan yang lalu dan hari ini barulah mereka dapat memiliki nombor kesukaan mereka. Bagi saya nombor ini memanglah sangat cantik dan kelihatan eklusif. Sehingga jam 5:35 petang tadi sebanyak 2703 buah kenderaan telah didaftarkan dalam masa tak sampai dua hari.

Namun demam nombor plat KDA tidak melanda kawasan Sungai Petani dan Kulim di mana penduduk di sana lebih gemar menggunakan nombor pendaftaran negeri Pulau Pinang (patutlah no. plat Kedah lambat bertukar).

Bayangkan kalau sebelum ni, pendaftaran kenderaan kereta kat Kedah dalam range 200-400 sehari tapi telah melonjak kepada purata 700 buah kenderaan sehari. Satu jumlah yang cukup banyak sebab pendaftaran kenderaan untuk siri KDA ni mengatasi pendaftaran di Johor!!




Walaupun saya bukanlah orang Kedah dah nombor kenderaan hanyalah nombor kenderaan, tetapi kita boleh lihat aspek yang lebih luas. Kalau di kelantan, mereka berbangga dengan plat D dan sama di Kedah, lain halnya di Terengganu. Ramai yang memilih untuk mendaftarkan kenderaan mereka dengan nombor plat Wilayah Persekutuan tetapi tidak di Kelantan. 

Kalau dilihat dari skop yang lebih besar, nombor kenderaan sebenarnya memberi petunjuk yang paling tepat kepada perkembangan ekonomi setiap negeri. 


Kutipan cukai di negeri-negeri pada tahun 2008

No siri terbaharu pada 29 Julai 2011
Kenapa nombor kenderaan berkait dengan ekonomi negeri?? Sebabnya bila taraf hidup rakyat di negeri tersebut, makin ramai yang memiliki  kenderaan tak kisah la kereta atau motosikal. Jadi kalau dilihat dari kutipan cukai, memang misleading sebab bukan semua rakyat di negeri tu bayar cukai. Lagipun, sebagai contoh kutipan cukai di Melaka lebih tinggi disebabkan cukai kepada syarikat yang lebih banyak berbanding cukai dari individu. See the point?


Masalah sekarang ekonomi negeri diukur dari segi kutipan cukai yang memang akan 'banyak di sana' dan 'kurang di sini' yang sebahagian besarnya disebabkan faktor politik. 

Kredit kepada blog imddinahmad.blogspot.com/2011/07/tsunami-plat-kda-melanda-kedah.html dan juga http://neutraldaily.blogspot.com/2010/02/untuk-perhatian-menteri-besar-kutipan.html.

Nota kaki: Personal Je ni. Haha


No comments:

Post a Comment