Wednesday, October 12, 2011

Personal : Belanjawan 2012, Part 2

Bajet 2012 juga menyaksikan kenaikan had umur persaraan wajib dari umur 58 ke 60 tahun. Yang ni ramai penjawat awam tak suka sebab ye la bila dah mencapai usia emas ni, kalau boleh dah tak nak pikir pasal hal dunia. Nak beribadat dan bermesra dengan anak cucu, bukannya menghadap kertas kerja yang bertimbun-timbun. Kalau dilihat dari komen-komen yang disiarkan dalam Facebook, ramai yang membantah umur persaraan dinaikkan. Hanya Presiden CEUPACS yang dilihat bersungguh-sungguh menuntut kenaikan umur persaraan.

Terdapat banyak kritikan terhadap Presiden CEUPACS yang lebih menumpukan kepada golongan staf sokongan daripada staf teknikal. Tidak dinafikan kebajikan staf sokongan awam perlu dijaga tetapi bukan dengan cara menaikkan had umur persaraan sebaliknya menaikkan gaji mereka. Bagi pihak kerajaan pula, cadangan menaikkan umur persaraan merupakan satu tawaran yang tidak boleh dilepaskan, yang mana kerajaan boleh menjimatkan peruntukan pencen kepada pesara kerajaan yang kini berjumlah 600 000 orang. Bila umur bersara bertambah, tempoh berkhidmat untuk mendapat pencen separuh daripada gaji juga bertambah. Ini akan memberi tekanan kepada penjawat awam untuk terus berkhidmat selama 30 tahun semata-mata untuk mendapat pencen separuh dari gaji terakhir.


Umum mengetahui bahawa kakitangan kerajaan paling bertuah sekiranya ingin membuat pinjaman dengan bank. Berbanding dengan pekerja swasta yang dikenakan syarat lebih ketat sebelum membuat pinjaman bank, penjawat awam yang bergaji serendah Rm800 sudah boleh membuat pinjaman disebabkan faktor 'certainty in job'. Kalau pekerja swasta bergaji RM5000 pun belum tentu dapat membuat pinjaman, terutamanya jawatan berdasarkan kontrak. Bagaimanapun pengenalan sistem baru perkhidmatan awam (SBPA) yang akan menggantikan sistem lama, Sistem Saraan Malaysia (SSM) mungkin akan mengubah hal ini. Pengenalan 'exit policy' kepada penjawat awam yang berprestasi rendah atau memilih untuk meletak jawatan. 


Selain itu, kesan dari kenaikan umur persaraan menyebabkan lepasan universiti terpaksa menunggu lebih dua tahun untuk diserap masuk berdasarkan keadaan semasa. Apa yang dibimbangkan ialah kadar pengangguran yang sudah sedia ada tinggi akan terus meningkat. Ini disebabkan pengeluaran graduan universiti yang melebihi kadar pengwujudan peluang pekerjaan dalam pasaran.


Nota Kaki: Kalau boleh nak bersara awal. Cukuplah berkerja. bagilah peluang kepada yang lain.

Tuesday, October 11, 2011

Personal : Lebuhraya Central Spine

Mungkin ramai yang tidak sedar dalam bajet 2012, ada disebut bahawa beberapa lebuhraya baru akan dibina. Antara yang disebut adalah Lebuhraya Central Spine yang meliputi Bentong (Pahang) ke Gua Musang (Kelantan). Projek lebuhraya ini telah dirancang sejak tahun 90an lagi tetapi disebabkan kekangan politik, projek ini ditangguhkan. Seringkali menjadi dijadikan modal oleh government of the day untuk merampas negeri yang berada nun jauh di utara pantai timur.

Kalau dilihat negara kita telah mempunyai lebuhraya strategik (lihat peta) seperti PLUS yang meliputi dari Johor Bharu hingga Bukit Kayu Hitam di Kedah, Lebuhraya Karak dan Lebuhraya Pantai  Timur Fasa 1. (Karak-Kuantan). LPT Fasa 2 dari Jerangau ke Kuala Terengganu dijangka siap pada Jun 2012. Cuba teka apa yang tertinggal?

Jawapan yang senang, semua jalan yang menghala ke Kelantan masih tertangguh dan dalam peringkat kajian. Selain Central Spine, Lebuhraya fasa 3 yang merangkumi dari Kuala Terengganu hingga ke Pengkalan Kubor masih tertangguh sampai sekarang. Apa yang dikesalkan fasa 4 LPT yang akan merangkumi Mersing ke Kuantan akan dibina dahulu. 

Sumber dari laman web Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM).

Jaringan lebuhraya yang dibina bukan sahaja akan memberi limpahan kepada negeri-negeri yang berada di jajarannya, malahan juga dapat mengurangkan kadar kemalangan. Lihat sahaja lebuhraya PLUS yang memberi limpahan ekonomi kepada negeri-negeri seperti Pulau Pinang, Perak, Kedah, Melaka, Negeri Sembilan dan juga Johor Bharu. Kadar kemalangan pun sedikit jika dibandingkan.

Cuba anda bayangkan penderitaan pengguna jalan raya persekutuan dari bentong ke Gua Musang. 7 jam perjalanan yang amat menyeksakan. Antara perkara yang perlu diambil perhatian adalah:

1) Jalan satu lorong yang perlu dinaik taraf kepada sekurang-kurangnya 2 lorong. Jalan 2 lorong membolehkan pemandu memotong kenderaan lain dengan selamat.
2) Jalan perlu diselenggara dengan lebih kerap kerana kenderaan berat sering mengggunakan jalan tersebut menyebabkan kerosakan pada struktur jalan.
3) Lampu jalan sepanjang jalan mesti menjadi mandatori dalam setiap pelan pembangunan lebuhraya dan jalan baru untuk mengurangkan kadar kemalangan.


Bukan sedikit nyawa yang telah terkorban di laluan maut Bentong Gua-Musang. Angka korban terus meningkat terutama di musim perayaan. Usaha Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) hanya sia-sia jika kerajaan sendiri tidak mengambil langkah membina Lebuhraya Central Spine. Berapa ramai korban lagi yang diperlukan sehingga lebuhraya ini akan dibina. Para pemimpin terutama Perdana Menteri tak perlulah naik helikopter, kapal terbang nak pergi rasmi program di kelantan. Naik kereta, pandu sendiri sepanjang jalan raya. Barulah pemimpin berjiwa rakyat. 

Nota kaki: Perjalanan 7 jam dari KL ke Perlis tak terasa sebab ada PLUS..Fikir-fikirkanlah.







Monday, October 10, 2011

Personal : Belanjawan 2012, Part 1

Bila belanjawan@bajet 2012 dibentangkan, ramailah yang berpusu-pusu menghadap televisi@tv petang jumaat hari tu. Alhamdulillah bajet kali ni habis awal sekitar pukul 6, tidak seperti sebelum ni yang mana pernah ada Perdana Menteri asyik sangat membentangkan bajet sampai meninggalkan solat Zohor.

Ramai yang mengharapkan sesuatu dari bajet 2012, dan ramai yang mentakrifkan bajet 2012 sebagai 'bajet pilihanraya'. Buktinya banyak peruntukan yang dicadangkan adalah bersifat one-off. Contohnya, pemberian baucer buku sebanyak RM200 kepada pelajar ipta dan ipts. Pemberian RM100 kepada pelajar sekolah rendah dan menengah. Pemberian bantuan sara hidup Rm3000 kepada bekas perajurit dan tambahan setengah bulan gaji. Apa yang harus diingat bahawa setiap pemberian yang diberi bukan percuma dan ada harga yang perlu dibayar. Mungkin itu maksud 'government of the day'. Orang kampung kata 'gula-gula'.


Dalam bajet 2012 juga, kerajaan memperuntukkan sebanyak RM 232.8 billion. Sebanyak RM 181.6 billion diperuntukkan untuk mengurus manakala selebihnya iaitu RM 51.2 billion atau 22 peratus untuk perbelanjaan pembangunan. Pendapatan kerajaan untuk tahun 2012 pula dianggarkan sebanyak RM 186.9 billion. Sebahagian besar sumber pendapatan berpunca dari kutipan cukai yang dianggarkan sebanyak RM97 billion (2011) dan selebihnya adalah dari dividen Petronas sebanyak 30 peratus beserta sumber- sumber lain. Defisit dijangka berkurangan kepada 4.7 peratus KDNK dari 5.4 peratus pada tahun ini. 


Bajet kali ini juga dilihat cuba mencapai 'segenap lapisan masyarakat' dari guru, murid sekolah, mahasiswa, ibu bapa, pesara, kakitangan awam, waima ahli Parlimen sendiri. Bayangkan kesan sekiranya pelajar sekolah menerima RM100 seorang dan yang paling gembira tentulah ibu bapa kerana mereka 'penerima sekunder'. Kesannya akan diterjemah melalui kertas undi sama ada 'gula-gula' ini akan termakan umpan. Sepatutnya benda ni dinikmati dari dahulu lagi dan tidak bersifat one-off. Apalah sangat peruntukan sebanyak RM530 juta yang dicadangkan berbanding jumlah yang hampir sama diperuntukan untuk membaiki bangunan Parlimen. Baiki banyak kali pun tetap bocor atau sengaja dibocorkan. Dan makin banyaklah duit dibazirkan untuk berterusan membaikinya =)


Bajet sudah dibentang, gendang pilihanraya sudah dipalu. Ayuh kita turun mengundi. Undilah bak kata tajuk klip video Namawee yang telah digam oleh SKMM atas sebab-sebab yang kurang munsabah. Haha


Nota Kaki: Ini adalah satira semata-mata. Tidak berkait politik, politikus ataupun tikus. Haha

Thursday, October 6, 2011

Personal : Rezeki kita hanya tuhan yang tahu

Alhamdulillah, masih diberi kesihatan untuk menulis blog ni. 


Baru-baru ni aku ada terbaca mengenai beberapa orang calon UPSR yang dihalang dari menduduki peperiksaan awam tersebut. Bagi aku, perkara ni amat tak wajar kerana walau selemah mana pun pelajar tersebut, mereka mesti diberi peluang untuk menduduki UPSR. Takkanlah kerana nak mencapai KPI dan kenaikan pangkat, pihak sekolah sanggup mengorbankan masa depan pelajar tersebut. 


Teringat aku cerita ayah aku pasal kawan dia waktu belajar di sekolah sains. Nak dijadikan cerita, kawan ayah aku ni buta huruf dan ilmu hisab pun cukup-cukup makan. Ramai yang memperlekehkan kawan ayah aku ni sebab dituduh meniru waktu exam LCE (sekarang PMR) dan nasib dia baik, dapatlah masuk sekolah sains. 


Dekat-dekat nak SPM cikgu pun panggillah kawan ayah aku ni ke bilik dia. Setelah di brain-wash dan ditorture minda supaya keluar dari sekolah sains kerana takut akan menjejaskan kedudukan sekolah. Tapi tetap tak makan saman. Alasannya makanan kat sekolah asrama sedap-sedap. Haha


Seperti yang dijangka, keputusan SPM tahun tersebut jatuh disebabkan kawan ayah aku ni. Ramai pelajar yang cemerlang melanjutkan pelajaran ke luar negara tapi kawan ayah aku ni lepas SPM terus kerja sebagai mekanik kat BMW Kota Bharu. Lama-lama dinaikkan pangkat menjadi ketua mekanik. 


Biasalah bila dah ada kemahiran, bolehlah buka syarikat sendiri. Kawan ayah pun tak lama kemudian bukak syarikat alat ganti kereta BMW di samping memiliki sebuah workshop. Tuah ayam nampak di kaki, tuah manusia siapa yang tahu..=)


Dipendekkan cerita, waktu tahun 1981 tu, masa era Tun Dr. Mahathir, syarat 30 peratus ekuiti bumiputera dalam syarikat asing diperkenalkan. Kawan ayah aku ni ditawarkan untuk jadi pemegang saham sebab dia antara bumiputera yang terkehadapan waktu tu. Guess what?? 


Sekarang dah jadi tauke BMW dan dapat Datuk dah pun. Malah lebih kaya dari yang belajar kat oversea. Haha. Walaupun mulanya buta huruf tapi tu la tuah manusia siapa yang tahu.

Tuesday, August 23, 2011

Personal: Tambah nilai a.k.a topup

Alhamdulillah, dah 23 hari umat islam berpuasa pada Ramadhan. Rasa macam sekejapa sangat. Tup-tup dah nak raya. =)

Biasa la hujung-hujung pose nanti nak hantar sms raya kenalah pakai topup. Biasa la orang sengkek macam aku ni takde duit nak pakai line. Haha. Sekarang senang, boleh topup pakai cimb clicks, maybank2u dan lain-lain. Tapi kan kalau korang nak tau pakai internet banking untuk topup lagi merugikan. Aku amek contoh:


Komisyen agen topup:
Celcom 4.0-5.0 %
Maxis 2.0-3.0 %
Digi 1.5-2.5 % 


Keuntungan dikira dalam persen. Sebagai contoh, kalau korang beli topup harga RM10, bermakna untuk topup Celcom, dealer tu akan dapat dari 40 sen hingga 50 sen dari hasil jualan. Begitu jugak yang lain-lain (Kalau tengok rate kat atas tu memang kedekut betul Maxis ngan Digi). 

Okay. Yang ni pulak kalau beli topup pakai internet banking.

Keuntungan Bank (topup RM10) 
= Komisyen+ Caj perkhidmatan
= RM0.40+RM1.00
=RM 1.40

This is so IMBA!! Kalau tolak komisyen bank masih untung 9 percent!! Lagi tinggi dari agen-agen kat luar sana. Sepatutnya, Persatuan Pengusaha Kad Nilai Tambah (ada ke? Haha) mengusulkan benda ni kat Kerajaan. Dah la amek alih bisnes diaorang pastu charge lebih-lebih.

I don't mind to pay RM10 to get RM10 worth of service. Yang komisyen memang patut dapat kat agen tu. But I  really care when I'm paying RM11 for RM10 worth of service plus that I know they are profiteering from their CUSTOMERS!!



Yang ni artikel dari Akhbar The Borneo Post. Untuk artikel penuh, boleh klik di 
 .


SIBU: Kad tambah nilai telefon prabayar atau kad ‘top-up’ tidak boleh dijual lebih daripada harga yang ditetapkan, kata Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK)  Sarawak Wan Amar Uzir Wan Sulaiman petang semalam.
Katanya, para pengguna boleh membuat aduan kepada pihaknya sekiranya mereka dikenakan caj lebih daripada harga sebenar kad tambah nilai yang dibeli.
“Ramai orang merungut apabila membeli kad top-up  yang dijual lebih daripada harga sebenarnya namun kebanyakan mereka tidak mahu melaporkan perkara tersebut kerana rugi yang ditanggung hanya sekadar RM0.50 hingga RM1.00,” katanya sambil menambah pengguna perlu tahu hak mereka sebagai pengguna.

Nota kaki: Salah satu sebab aku lambat buat akaun cimbclicks bukan sebab isu keselamatan semata-mata, tapi internet banking ni sebenarnya sedikit je faedah die kat pengguna tapi untung banyak kat bank. Untuk setiap transaksi kat bank, dianggarkan RM0.40 kos yang kena dikeluarkan (tak tahu la kos ape). Tapi untuk internet banking, diaorang untung lebih lagi sebab caj minimum setiap servis adalah RM1, dan dalam internet banking ni ada macam-macam caj. Tu la bank beria-ia sangat duk promote internet banking because 'there's money to be made'. Pesanan aku kalau nak transfer duit ke, kalau dah dekat dengan cawangan bank, pakai je la ATM. Bank is the most cruellest company to deal with in the world..haha