Wednesday, August 10, 2011

Personal : New Highway in Kelantan!!


KOTA BHARU 10 Ogos - Kerajaan Pas Kelantan merancang membina lebuh raya empat lorong sepanjang 63 kilometer antara Kota Bharu – Kuala Krai yang bakal menyaksikan penduduk negeri ini membayar tol buat pertama kali selepas lebih 20 tahun pemerintahan Pas di sini.

Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan negeri, Datuk Husam Musa berkata, pembinaan lebuh raya itu dijangka menelan belanja RM1.9 bilion termasuk kos pengambilan tanah.

Husam mendakwa, permohonan mereka sebelum ini untuk pembangunannya di bawah Rancangan Malaysia Ke-9 (RMK9) dan Rancangan Malaysia Ke-10 (RMK10) tidak mendapat perhatian Kerajaan Persekutuan, justeru kerajaan negeri mengambil keputusan membangunkannya sendiri sebagai jalan negeri secara penswastaan.

"Kerajaan negeri mengambil keputusan memulakan sendiri pembangunan lebuh raya ini tanpa menunggu lagi Kerajaan Persekutuan kerana mungkin Kerajaan Persekutuan tidak melihatnya sebagai keutamaan mereka.

"Tujuan kita ambil inisiatif ini untuk membantu anak Kelantan terutama yang pulang berhari raya mengelak kesesakan yang teruk, kalau ada jalan terus dari Kuala Krai ke Kota Bharu, kita jangka masa perjalanan hanya akan mengambil masa antara 30 hingga 40 minit sahaja.

"Memang ada pihak swasta yang sudah datang sebelum ini dan membuat beberapa cadangan tetapi kita perlu melalui beberapa proses dan penilaian terlebih dahulu," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat mingguan Exco kerajaan negeri di sini, hari ini.

Friday, August 5, 2011

Personal : Apa ada pada nombor?

Dalam ketenangan selepas Bersih 2.0, masih ada yang duk 'hangat' tapi bukan di KL tapi kat Kedah la. Mungkin ramai yang tak tau tetapi ramai jugak yang dah tau. Senang crita habaq hang, kat Kedah ni ramai yang dah gila. Haha..bukan gila nak masuk Hospital Tanjung Rambutan, tapi gila nombor.

Pernah tak korang baca pasal ada orang sanggup tender nombor plat kenderaan sampai beratus-ratus ribu ringgit. Dulu negara pernah gempar bila masuk dalam paper, ada tauke cina yang tender nombor plat Terengganu TAY 1 sebanyak RM220,000. Bayangkan berapa banyak kereta Kancil yang korang boleh beli dengan duit sebanyak tu takpun berapa banyak anak yatim yang boleh korang tolong. 

Kat bawah ni statistik tender nombor plat kenderaan yang tertinggi pernah dicatatkan. 

Sumber dari The Star bertarikh 21 Mac 2010

Tapi kat Kedah lain pulak ceritanya. Dalam entri ni, saya bukan nak cakap pasal tender paling tinggi pun sebab paling tinggi nombor plat Kedah dibida adalah KCT 1, milik penyanyi tersohor Malaysia, Siti Nurhaliza yang ditender sebanyak RM66550. 

Tapi ceritanya adalah nombor plat Kedah yang terbaru siri KDA. Ramai mungkin tertanya apa specialnye nombor ni. Kalau orang luar tengok nombor ni biasa je tapi orang Kedah memang dah tunggu lama no plat ni. Nombor pendaftaran (plat) KDA yang boleh diibaratkan dari singkatan ‘Kedah Darul Aman’ secara rasminya telah berada telah mula berada di atas jalanraya mulai Ahad lepas. Banyak kedai-kedai motor dan pengedar kereta di negeri Kedah (utara) mengalami kesesakan yang ‘luar biasa’ apabila ramai pembeli telah menyerbu bilik pameran mereka untuk mengambil kenderaan masing-masing setelah hampir sebulan menunggu nombor plat ini keluar.


Dari tinjauan di sebuah kedai motor, hampir 50 motorsikal didaftarkan dalam masa sehari. Ada diantaranya awal-awal lagi telah menempah nombor kegemaran mereka sebulan yang lalu dan hari ini barulah mereka dapat memiliki nombor kesukaan mereka. Bagi saya nombor ini memanglah sangat cantik dan kelihatan eklusif. Sehingga jam 5:35 petang tadi sebanyak 2703 buah kenderaan telah didaftarkan dalam masa tak sampai dua hari.

Namun demam nombor plat KDA tidak melanda kawasan Sungai Petani dan Kulim di mana penduduk di sana lebih gemar menggunakan nombor pendaftaran negeri Pulau Pinang (patutlah no. plat Kedah lambat bertukar).

Bayangkan kalau sebelum ni, pendaftaran kenderaan kereta kat Kedah dalam range 200-400 sehari tapi telah melonjak kepada purata 700 buah kenderaan sehari. Satu jumlah yang cukup banyak sebab pendaftaran kenderaan untuk siri KDA ni mengatasi pendaftaran di Johor!!




Walaupun saya bukanlah orang Kedah dah nombor kenderaan hanyalah nombor kenderaan, tetapi kita boleh lihat aspek yang lebih luas. Kalau di kelantan, mereka berbangga dengan plat D dan sama di Kedah, lain halnya di Terengganu. Ramai yang memilih untuk mendaftarkan kenderaan mereka dengan nombor plat Wilayah Persekutuan tetapi tidak di Kelantan. 

Kalau dilihat dari skop yang lebih besar, nombor kenderaan sebenarnya memberi petunjuk yang paling tepat kepada perkembangan ekonomi setiap negeri. 


Kutipan cukai di negeri-negeri pada tahun 2008

No siri terbaharu pada 29 Julai 2011
Kenapa nombor kenderaan berkait dengan ekonomi negeri?? Sebabnya bila taraf hidup rakyat di negeri tersebut, makin ramai yang memiliki  kenderaan tak kisah la kereta atau motosikal. Jadi kalau dilihat dari kutipan cukai, memang misleading sebab bukan semua rakyat di negeri tu bayar cukai. Lagipun, sebagai contoh kutipan cukai di Melaka lebih tinggi disebabkan cukai kepada syarikat yang lebih banyak berbanding cukai dari individu. See the point?


Masalah sekarang ekonomi negeri diukur dari segi kutipan cukai yang memang akan 'banyak di sana' dan 'kurang di sini' yang sebahagian besarnya disebabkan faktor politik. 

Kredit kepada blog imddinahmad.blogspot.com/2011/07/tsunami-plat-kda-melanda-kedah.html dan juga http://neutraldaily.blogspot.com/2010/02/untuk-perhatian-menteri-besar-kutipan.html.

Nota kaki: Personal Je ni. Haha


Tuesday, July 26, 2011

Personal : Ramadhan al Mubarak is coming!!

Alhamdulillah, Ramadhan akan datang tak lama lagi. Rasa rindu bila dapat bertemu dengan Ramadhan kerana di bulan Ramadhan lah jiwa lebih tenang, lebih fokus dan lebih dekat dengan Allah S.W.T.

Semoga Ramadhan kali ini lebih baik dari sebelumnya =)

Personal: New coins.

Bank Negara Malaysia will be issuing new coins to mark the new Third Series of the Malaysian coins which will be available for circulation early next yearLaunched today by the Governor of Bank Negara Malaysia, the commemorative coins issued are in the denominations of 5 sen, 10 sen, 20 sen and 50 sen.


The new coins series draws inspiration from distinctive features that define the nation's rich culture and heritage. The design motifs were crafted in the form of nature, flora and fauna and traditional handicraft which is found in Malaysia.

This series of new coins are smaller and lighter making its more user-friendly for the public. The yellow and silver coloured coins and the edge designs enable the public and also the visually impaired to identify and distinguish the different denominations. The new series of coins embodies the latest advancements in minting technology which incorporates improved counterfeit resistance security features. The new metal alloy used for minting has enhanced durability against wear and corrosion.

Bank Negara Malaysia will make available 500,000 sets of the commemorative coins (Brilliant Uncirculated) comprising all the coin denominations with special packaging and to be sold in stages to the public at RM 10.00 per set.

Picture shows new coins that will be introduced every 12 years.
You can refer here for further information.

Personal : Big car, big dream.

It always funny when we can see the reality of life. Today, I read an article regarding the story from a Jaguar Dealer. Although it looks funny but that is the reality!!

The Managing Director of Sisma Auto (Licensed Jaguar Dealer in Malaysia), Syed Hussain Syed Mohamed, 73, said that selling a Jaguar is not an easy task. Of course Jaguar owners put themselves at a 'higher level' than others and sometimes can be arrogant. There are many vehicles that can fetch higher price compared to Jaguar, but since it is handmade, it is touted to be more exclusive than premium brands like Mercedes and BMW.

He also shared a story of a MD of a company who had to cancel purchasing a brand new Jaguar because the Chairman of the company use a Mercedes Benz S Class!! The Chairman of that particular company did not want his reputation being damaged by the Jaguar brand eventhough the Merz has a higher price..

He also said that usually buyers of Jaguar did not go to the showroom by themselves but the car is sent to the doorstep of their house to be evaluated. What a rubbish!!

One more fact is the driver of Jaguar is not the owner itself. So do not be fooled if you see people coming out from the driver seat. The real owner usually seat at the back!! Haha

Sometimes you will think it is funny but that is the reality. =)